Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Da Afrika kom til Midtimellombygda

Det er formiddag og stille i fjæra. Det har vært lenge stille i fjæra, tenker jeg mens jeg ser meg selv lenge i speilet og lurer på hvor jeg ble av. Hodet mitt som en gang var fylt med nyttige tanker om samfunn, politikk og kritiske spørsmål er blitt erstattet med et vakuum av bleier, grøt og smokker på vidvanke midt på natta når vi burde ha sovet. Jeg er Babyboot, versjon 1a, og kan stadig forbedres.

Nettavisene gir meg et innblikk i tingenes tilstand og om Maria som er fri. Jeg kommer på at Amelie betyr arbeidsdyktig så det vil nok gå henne godt her i verden mens jeg stirrer litt misunnelig på bildet av henne og kjæresten i het omfavnelse. Til og med papirløse har kjærester nå til dags, tenker jeg før jeg raskt henter meg inn og innser at det er smålig å være misunnelig på mennesker med en usikker fremtid selv om jeg er litt usikker på hva jeg mener om Maria når jeg hører lyder i fjæra som bryter stillheten som har rådet i dagevis.

Det sies at nysgjerrighet er et av de sikreste tegn på levende intelligens og som den levende intelligente jeg er, takket være dagens oppdatering fra veggen til Dagbladet, sniker jeg meg ut på veranda for å se hva alt oppstyret er. Vi er blitt velsignet med dagslys, men det som møter meg er svart som natta. Svart? Jeg stirrer! Noe slikt har jeg da aldri sett før, tenker jeg forundret, og undrer på om det er slike jeg har sett på tv? Jeg har hørt at de kan komme fra Afrika. Afrika. Afrika lukter sol, sand, frukt og trommer. De prater sammen på et merkelig språk og ler, tuller i snøen og peker midtfjords der vannet ligger stille og bader seg i en anelse av sol. Har de snø i Afrika? Jeg tror ikke det og så lurer jeg på om Maria har vært i Afrika. Hun har vært i Finland, men Finland er ikke noe som Afrika, tror jeg, for i Finland har de snø og i Afrika er det bare sand.

Jeg blir stående og titte på dem der de jubler i snøen. Er det slik mennesker som ikke er født med ski på bena oppfører seg når de ser snø? De er merkverdige i store dunjakker med toppluer som trår på de hvitkledde bergene. De vinker. Jeg vinter tilbake og smiler. De virker vennlige og ikke slik jeg har lest om i avisene. Kanskje de ikke er fra Afrika likevel? Afrika. Afrika lukter sol, tenker jeg, og skriver møysommelig i kalenderen “ I dag kom Afrika til Midtimellombygda”

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

