Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Vi åpner luke nr.23 og får «ambisiøse nyttårsløfter» i gave

Should auld acquaintance be forgot, and never brought to mind?
Should auld acquaintance be forgot, and days of auld lang syne?
And days of auld lang syne, my dear,
And days of auld lang syne.
Should auld acquaintance be forgot,
And days of auld lang syne?

Gjennom årene har jeg sverget til ett nyttårsløfte og bare ett : Å ikke ha nyttårsløfter, som kan brytes i februar og sette selvtilliten tilbake noen hakk og gjøre februar om til en ellers så sur måned selv når sola kommer tilbake og livet er bare glede. Men i år snur jeg med sola og jeg bestemmer meg for å innse at det å ha flere haker etter fylte 3 år verken er søtt eller nødvendig accessories. Hakene må bort, det er mitt første løfte, og jeg tar i samme åndedrag med vaskeballen og baderingene på ryggen. Alt skal bort og 1.januar byrjar eg på eit nytt og betre liv, trur eg?

I 2011 skal jeg være flink, se mindre tv og smile mer. Jeg skal ha bilen på regelmessig sjekk og jeg skal alltid bruke støvler i regnvær. Jeg skal lære meg å strikke, spise sunnere, bake brød, vaske badet to ganger i uka, bruke lue, drikke mindre kaffe, lese flere bøker og innse at min sykelige redsel for elgen er en tvangstanke man kan få bukt med. Jeg skal lære meg å bake kaker, måke snø på skikkelig vis og jeg skal lære meg barnevennlige sanger. Å flaske henne opp på Stein-Torleif Bjella og Rolling Stones er helt ok, men når pikebarnet gråter av at trollmor har lagt sine elleve små troll så er det på tide å lære en gammel rev noen nye triks. Barnevennlige sanger et ett godt triks å ha i ermet på en regnværsdag når man allerede har tatt seg vann over hodet.

Jeg har definitivt tatt meg vann over hodet, sier jeg til meg selv og nikker med hakene. Vi begynner med hakene, betaler strømregningen i tide og så tar vi det derfra, tenker jeg og februar utpeker seg allerede som en lysere måned.

And ther’s a hand, my trusty friend, and gie’s a hand o’ thine;
We’ll tak’ a cup o’ kindness yet,
For auld lang syne.
For auld lang syne, my dear,
For auld lang syne,
We’ll tak’ a cup o’ kindness yet,
For auld lang syne.

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

