Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Vi åpner luke nr.20 og får «lammejakt? stick to the status quo» i gave

”Kanskje vi heller skulle lage en pizza?”, sier hun når jeg forteller at min første julemiddag skal bestå av lam, i en eller annen form, grønnsaker, poteter, saus og dessert. ”Nei, vi skal ikke ha pizza” svarer jeg snurt og så lurer hun på om jeg har steketermometer.

Jeg skal være den første til å innrømme at matlaging ikke er min sterkeste side og begrenser seg til å riste brød, lage omelett og koke te. Men hvor vanskelig kan det være å lage lam og koke poteter? Toro har allerede lagd sausen så vi er halvveis i mål før vi har begynt så jeg ser lyst på det hele mens jeg funderer på hvordan man lager lam. Altså jeg vet hvordan lam blir til, såpass har jeg fått med meg, men hvordan tilberede til middag og hva, bortsett fra steketermometer, trenger man? Og hvor kjøper man lam? I villrede legger vi ut på isveien til Nord-Urbania. Årets lammejakt har begynt.

No, no, no, stick to the stuff you know
If you wanna be cool follow one simple rule
Don’t’ mess with the flow, no no
Stick to the status quo

”MEN HVA I HELVETE ER DET DU DRIVER MED??!” Han er rød i ansiktet og det er ikke den type rød man kan bli av å ha bodd i nord for lenge eller etter å ha stukket hodet inn i fryseboksen på jakt etter noe snadder. Det er den type rød man blir når man er veldig sint eller veldig frustrert. Denne mannen er en god kombinasjon av begge deler og jeg resonerer meg frem til at det er mitt lukeparkeringsforsøk som har utløst sinne og røde flammer. ”DU MÅ VRI PÅ RATTET, FRØKEN!” hyler han hysterisk mot meg og man kan saktens lure på hvem som egentlig er frøkna her, men jeg aner at han mener meg der jeg står på tverre midt i veien og sperrer både fra høyre, venstre, rett bak, frem og alle veier. Å lukeparkere er slett ingen smal sak.

Ordene mine er som en femmer på ping-pong-maskinen og jo mer jeg prater, og jo mindre jeg ratter, jo sintere blir mannen og køen foran og bak som tuter alle veier. Jeg har hodepine og tenker at de har sikkert ikke lam på denne butikken uansett.

No, no, no, stick to the stuff you know
It is better by far to keep things as they are
Don’t mess with the flow, no no
Stick to the status quo

Finner parkeringsplass og er svært fornøyd. Betaler, tar med Lillebråk og entrer butikken med stor selvtillitt. Lammejakta har omsider kommet til sin slutt og jeg lukter suksess. To timer senere sitter jeg igjen med bot for å ha parkert på handikap-parkeringen, et lam i minus og en stk. sms til mamma: «Vi kjører fortsatt ikke pizza, men kan du kjøpe lam? Og steketermometer?”

No, no, no, stick to the stuff you know
If you wanna be cool follow one simple rule
Don’t’ mess with the flow, no no
Stick to the status quo

Legg igjen en kommentar

