Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Vi åpner luke nr.18 og får «Inga Sörman, Inga Sörman kommer kommer alltid för sent» i gave

“Post i butikk” er den litt ukule venninna du kun besøker når du ikke har noen andre å henge med og når alle andre muligheter er brukt opp eller er totalt håpløse. Jeg vet om mennesker som besøker “Post i butikk” sin kule kusine, “Pot i butikk” i Amsterdam, langt oftere, men selv holder jeg meg på den smale sti og nøyer meg med å avlegge en visitt hos «Post i butikk» nå og da i all høflighetens navn når jeg virkelig har behov for det. I dag er nå og da når jeg ankommer to dager etter fristen og ber om godt vær med tre pakker som skal sendes som brev. Jeg har som vanlig vært treg og befinner meg i en situasjon der jeg, igjen som vanlig, er sent ute. Jeg er Inga Sörman.

“Inga Sörman, Inga Sörman kommer kommer alltid för sent.“

Damen hos “Post i butikk” lurer på om jeg skal sende det som pakke eller som brev. Som brev blir det billigere, tror hun? “Da blir det….ehh…. 22+15..øhh.. Pluss….”. Hun ramler ut av tallrekka og stirrer tomt ut i luften. Jeg venter. Hun har kanskje lært å regne hos sin kusine “Pot i butikk” der hun sitter med tomt blikk og venter på noe jeg ikke helt vet hva er. At tallene skal ramle ned i hodet, som så langt gjør seg best som hattestativ, på magisk vis? “Vil du låne en kalkulator?”, spør jeg, men da sukker hun bare og svarer oppgitt at nå kom hun helt ut av det. Hun må begynne på nytt, sier hun, og går tilbake til å stirre tomt ut i luften.

“Inga Sörman, Inga Sörman kommer kommer alltid för sent. Kommer man för sent så stör man”

Legg igjen en kommentar

