Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Vi åpner luke nr.17 og får «manglende selvbeherskelse og julegaveloven» i gave

Det er mange som ting er vanskelig med det å bli voksen og en av de vanskeligste tingene er å innse at alt man drømte om som barn slett ikke er så lurt likevel når man slukøret finner ut at å spise pizza til hvert måltid, godteri hver dag, se på tv til alle døgnets tider, gå ut uten lue, å klippe håret selv, aldri spise grønnsaker og det å ikke pusse tennene hver dag ikke er det smarteste selv om det ikke finnes lover som forbyr en å gjøre disse tingene i landet som er veldig glad i å fortelle voksne mennesker hva de kan gjøre og når de kan gjøre det. En lov som påbyr støvler i regnvær og et forbud mot å spise Grandiosa til frokost hadde nok vært på sin plass.

Noe av det aller vanskeligste med å bli voksen er juletiden og julegavene. Som liten handlet julen ofte om når man fikk julegaver, hvor mange julegaver man fikk og hvor lenge det var til neste gang man fikk julegaver. Det handlet om leker, godteri og ikke minst om spenningen som kom kriblende i magen når vi snoket og klemte på pakkene som vi etter møysommelig etterretningsarbeid hadde klart å lokalisere i diverse skap og under den store senga. Vi åpnet bare litt, kikket med store øyne og plastret sammen så godt vi kunne før vi på uskyldig vis latet som ingenting og var flinke barn som ventet til jul. Som voksen er det en helt annen sak.

foto: Vinterverket

De første julegavene har ankommet postboksen og voksen som jeg er så legger jeg dem i en eske i boden. Vi venter til julekvelden, må vite, men det er som de sier at nysgjerrighet er et sikkert tegn på levende intelligens og når spenningen blir for stor føler jeg trang til å bevise at også jeg er en levende intelligent når jeg smyger meg ut i boden. Jeg skal bare kjenne litt, klemme og kikke på lappene. Og her burde myndighetene komme inn og sette en stopper for denne galskapen når voksne mennesker begynner å oppføre seg som barn, når de ikke klarer å motstå fristelsene og gjør ting om absolutt ikke er i egeninteresse og som kan ødelegge for fremtidige gleder. Så mens jeg sitter der i boden omkranset av papir, pakkelapper og føler meg som en levende uintelligent skriver jeg julebrev til Staten med ønske om nytt lovforslag i julegave:

“Lov om julegaver: Nye lovbestemmelser burde forby åpning av julegaver før kl.17:00, 24.desember og etter loven skal åpning av julegaver før nevnte tidspunkt kunne straffes med bøter eller straffearbeid, som juleverkstedmester hele desember påfølgende år, – eller begge deler. Straffeforbudet skal ikke skille mellom ulike grupper av gaveåpnere, men gjelde likt for alle grupperinger (med unntak av mennesker som fortsatt kan klassifiseres som barn etter alder). Omstendighetene rundt gaveåpningen kan likevel ha betydning for straffen og straffen gjelder kun for den som åpner gaven, ikke for avsender selv om avsender burde ta ansvar og herunder ikke avlevere gaver før 24.desember for å forebygge eventuelle lovbrudd. Lovens strafferamme skal gis adgang til å benytte tvangsmidler, som fysisk fjerning av gaver, pågripelse, skjult fjernsynsovervåking og avlytting av klesskap, boder og under store senger der gaver ofte blir gjemt.

På forhånd takk.

Mvh. Gavesnoken i Midtimellombygda”

One response to “Vi åpner luke nr.17 og får «manglende selvbeherskelse og julegaveloven» i gave

  1. Malin 17. desember 2010, kl. 17:51

    hehe, kjenner til problemet og blir litt smårar i hodet av at mannen har gjemt min (fra ham) så godt at jeg ikke klarer å finne den…tro meg, jeg har prøvd.

Legg igjen en kommentar

