Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Vi åpner luke nr.16 og får «hjem til jul» i gave

Hun er 8 måneder inn i livet når vi en uke før dagen før Dagen bestemmer oss for at det er dags for å gå til innkjøp av julegaver. Vi snirkler oss av gårde i blåtimen langs smale veier dekorert med hvite trær når jeg kjører sakte med begge hendene på rattet på de gamle veiene frem til dit vi skal. Jeg tenker på alle dem som satte seg i bilen, men som likevel ikke kommer hjem til jul og det skremmer meg mer enn jeg egentlig vil innrømme så jeg forteller aldri til noen at jeg alltid kjører på de gamle veiene selv om det tar lengre tid, at jeg hater å kjøre i mørket eller når det regner og at jeg er livredd for å kjøre i svingene som skiller brua og Urbania på isføre. Jeg er redd for å treffe på elgen selv om jeg har lært at når man treffer på elgen så trenger man ikke å låse alle dørene. Elgen er sjelden ute etter lommebok og mobiltelefon når han først bestemmer seg for å hoppe ut midt i veien der han blir blendet av lysene til han ikke helt vet hvor han er. Jeg er redd for å treffe på andre som ikke vet hva de driver med eller på den som fortsatt synes det er en god idè å lufte sommertøflene midt i desember. Jeg er redd for å bli en av dem som satte seg i bilen, men som likevel ikke kommer hjem til jul.

Hun er 8 måneder inn i livet og en dyrebar last jeg ikke har råd til å miste når vi kjører forbi husene som stiller seg på rekke og rad av samtid, fortid og nåtid med lys og glitter helt til vi kommer til huset med to hjerter i ett stort og kan puste ut.

Vi kom hjem til jul i år også.

Hovdegården - foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

