Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Husmortrimmen

“Du begynner å bli litt feit”, sier Kari. Joda, jeg nikker og kan ikke være uenig i den mens jeg tenker på alle de gode og gyldige grunnene jeg har til å ha latt meg selv forfalle når hun sier: “Det er fordi du er lat”.

Når man er tjukk og lat er veien til internettet kort og fem dager senere ankommer Mirakelmaskinen. Spent og full av iver pakker jeg opp den store esken som inneholder latskapens-redningsvei. Sorterer alt pent ut på kjøkkenbordet, finner bruksanvisningen og vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

foto: Vinterverket

“Montera sadeln på sadelstolpen med nylonmuttrana och brickorna som är förmonterade”

Klær meg i hodet og skjønner mindre enn løk. Sadel? Nylonmutter? Kan ikke se at jeg har mutrer av nylon. De er alle blanke og ser ut som om de er laget av stål eller noe annet fra jernvarehandelen. Klør meg litt til i hodet og bestemmer meg for å ta de mutrene som ser svakest ut. De er sikkert av et nylonlignende slag. Og sadel? Mener de pedal? Kikker på bildet, ser på delene, tar en pause og gyver laus igjen.

Jeg leser, klør meg i hodet, skrur, presser, skrur opp igjen, presser på nytt, tolker ukjente bokstaver satt sammen til merkelige ord og setninger mens Mirakelmaskinen begynner å ta form.

foto: Vinterverket

“Koppla sensorkabeln till sensorkabeln som kommer i huvudramen”

Koble sensorkabel til sensorkabel? Hva er en sensorkabel og trenger man strengt tatt en sensorkabel for å komme seg ut av latskapen. Lander på at, ja, man trenger den for det er sikkert den kabelen som skal evaluere det stykke arbeid man har gjort. Men hvordan kobler man en sensorkabel til en sensorkabel når man bare har en stykk sensorkabel? Merker at det surrer på tomgang i hodet, det er varmt så jeg åpner verandadøra og strekker på bena. Det begynner å bli sent og jeg begynner å bli sliten. Å montere en Mirakelmaskin er ikke bare bare.

Vurderer kjapt å ringe til min Farbror i Sør-Urbania, men kommer på at han er på semester så jeg er alene i kampen om bruksanvisningen på det merkelige språket. Jeg sukker og kjenner at jeg har vondt i den ene tommelen. Den har tatt skade av mikrotrening i form av heftig skruing med Umbraco-nøkkel. Puster inn, puster ut, tørker panna, LA8PV og fortsetter på trass. Leser, sammenligner bilder, skrur, monterer, finner motstandskabler og setter i batteri som siste krona på verket.

foto: Vinterverket

Etter 3 timer, 20 søk på Google Translate, en ødelagt tommel og fire små riper i parketten er Mirakelmaskinen ferdig montert. Jeg jubler og jodler! Føler at ny energi strømmer inn i kroppen selv om tommelen måtte gi etter for presset. Svetten siler, men dagens husmortrim er vel overstått og jeg tenker at det å montere Mirakelmaskinen er nok mer trim i seg selv enn det er å faktisk bruke maskinen.

Man kan si mye rart om oss som er på den tjukke siden, men at vi er late? Vi er verken late eller dumme. Vi går på med iver, lyst og med stor fare for selvskading i prosessen. Vi kan både montere, skru, koble og lese vanskelige saker på svensk!

foto: Vinterverket

Dagen etter verker det i hele kroppen og når jeg leter gjennom rot på kjøkkenbenken etter noe jeg har forlagt finner jeg et fint, hvitt lite hefte som heter: “Brukermanual – på norsk“…….

One response to “Husmortrimmen

  1. Pingback: Om å gjøre alt det andre når man ikke vil gjøre det man burde ha gjort « Vinterverket

Legg igjen en kommentar

