Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Den utradisjonelle BabyBjella

“E har møtt folk på veg opp. E har møtt folk på veg ned. E har aldri stoppa opp. Før eg møtte d”

Når søndag kommer viser hun for full hals at hun ikke har store planer om å holde hviledagen hellig. Jeg kan ikke huske sist jeg var våken med måsen uten at det involverte glade mennesker på grensen til allsang på nachspiel, men på mange måter kan det sammenlignes når vi skriker, skråler og tar en pause med flaska i munnen. Jeg puster, rister av meg kimingen i ørene og nyter stillheten i lange drag mens store øyne ser på meg og små fingre holder rundt mine. Det er søndag når vi, sammen med måsen, er stille i noen få minutter.

“E har prøvd is i magen. E har prøvd me å le. Men når e tek att augun ser e bærre d”

Det er store lunger i den lille kroppen og hun vet å utnytte kapasiteten. Jeg nynner og synger, bysser og bærer, gynger og nynner, men ingenting nytter. Det er som om hun vet at jeg er en fersking og hun har mye på hjertet som må komme ut før jeg lærer meg noen gode triks hun ikke kan sno seg unna. Vi klarer oss fint sammen, men når måsen legger seg ned for sin daglige formiddagshvil kjenner jeg at jeg kunne trenge en “Redningsmann” så jeg bytter taktikk og vi sjekker vi inn med litt god, gammeldags, «visepsykiatri» «Øvre-Ål Resort».

Jeg legger hodet i halsgropa og sammen er vi “kamerat mot kamerat” under det lodne teppet der jeg finner tonene til stemmen over mens hun glipper med øynene når jeg på politisk ukorrekt vis synger “psykisk kan du vera sjøl” med varm stemme mens jeg stryker henne varsomt over håret. Lungene senker seg mens jeg på moderlig vis synger «har sjela di fått varig mèn tå lite peng og dameproblem?» og jeg sender en stor takk til Bjella som bysser de minste i søvn når man er så sliten at man “vakla mellom håp og Beijing” på en søndag når måsene tar fatt på 2.akt og man innser at “det bli ikkje akkurat ferie å bygg barneimperie”.

Noen dager er det godt med litt hjelp fra “Heidersmenn”, tenker jeg, når jeg ser store øyne bli mindre og jeg kan kjenne små fingre slippe det harde taket. «Men du kan sova her i natt. Vi driver Øvre-Ål Resort» og med det sovner vi begge to…

(tekst i kursiv er sangtittler og udrag fra sanger av Stein Torleif Bjella )»

6 responses to “Den utradisjonelle BabyBjella

  1. Pingback: Tweets that mention Den utradisjonelle BabyBjella « Vinterverket -- Topsy.com

  2. Jannike 25. april 2010, kl. 12:14

    du har et så fint håndlag med ord, du…. og jommen har du ikke et fint håndlag med små jenter som er nye i verden og trenger litt nærhet

  3. Jakob 13. mai 2010, kl. 09:27

    Hun vil huske det uten å huske det. En fin ting.

  4. Pingback: Vi åpner luke nr.23 og får “ambisiøse nyttårsløfter” i gave « Vinterverket

  5. Pingback: Fordi kamelen er min venn « Vinterverket

  6. Pingback: Mellom Sykkylven, Hallingdal og Finnmark | Vinterverket

Legg igjen en kommentar

