Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Lyckliga gatan

I nesten to timer står den gule jakken og stirrer inn vinduene mine. Den er som frosset fast på stedet hvil der ute på veien og jeg lurer på hva den egentlig ser etter når jeg med jevne og ujevne mellomrom stikker hodet opp og titter ut av vinduet for å se om den fortsatt er der. Det er den og når jeg bestemmer meg for å skjule sola bak grønne gardiner forsvinner den gule jakken og jeg kan puste igjen. Helt til neste dag når jakken atter en gang er på plass og tar stand på veien til lyden av motordur fra bilen til Bob som visstnok er av den sorten som ikke kommer med en motor som lar seg slå av når bilen ikke er i bruk.

Jeg lukker øynene og forsøker å skyve bort irrasjonelle tanker, men jeg klarer det ikke. Ikke på den måten som jeg vil og det som for en uke siden bare var en god klump i magen har nå fått naboer i form av ekle klumper som ikke vil forsvinne. De har klort seg fast og nekter selv bak låste dører å gi slipp. Jeg lukker øynene og drømmer om å ta passasjeren med bort og vekk fra gule jakker, bilmotorer og Bob`er som sniker seg inn i hodet når man prøver å sove i uvissheten ved at han er i rommet på andre siden av den lilla veggen.

Og når den gule jakken omsider har gitt seg for dagen og bilduren har kjørt avgårde mens sola skinner i vinduskarmen og katta maler som aldri før bestemmer jeg meg for at det er dags for å flytte på seg….

foto: Vinterverket

2 responses to “Lyckliga gatan

  1. Redneck 2. mars 2010, kl. 19:12

    Hmm, har du tvangsnevroser, honey? 🙂

    ca.strømsnes:
    hehe! nei, ikke enda….;)

  2. t 15. mars 2010, kl. 09:11

    Gule jakker er skumle dyr.

Legg igjen en kommentar

