Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

“Caran d`Ache”-leken

Vi er alle like trøtte og opplagte når vi drikker kaffe til marspiankake i Meierihagen og snakker om “Caran d`Ache”-leken. Caran d`Ache stammer visstnok fra det russiske ordet “karandash” som betyr penn og jeg kan fortsatt huske lukten av fargestiftene i de flate boksene som lagde liv til de gråe sidene med svarte streker. Lurer på om grunnleggeren Arnold Schweitzer var i slekt med Albert Schweitzer? Men så kommer jeg på at Albert var fra Tyskland mens jeg rødmer lett når hun forklarer hva “Carab d`Ache”-leken var. Hun ler høyt og viser ingen sjenanse. Det er som om vi er 6 år igjen da livet kom uten rettesnorer, tabu og bruksanvisninger. Der alt var lov og alt måtte prøves. Vi drikker kaffe og ler med røde kinner i smug når vi snakker om hemmelige ting som man ellers aldri snakker om. Det er nesten litt herlig befriende når ingen våger helt å heve stemmen og vi alle bare smånikker og fniser lettere beklemt over kaffekoppen til marsipankake i Meierihagen på en mandags ettermiddag.

Jeg skulle ofte ønske at livet kom med en bruksanvisning, men jeg har innsett at man kan ikke få alt man ønsker seg og at det noen ganger hjelper så lite å lage ting selv. Hadde Albert levd i dag kunne han sikkert lagt en god bruksanvisning skrevet med en av pennene til Arnold og sammen ville de gitt farger til de grå dager der jeg fulgte den til største punkt og til minste prikke selv om jeg aldri lekte “Caran d`Ache”-leken eller kommer til å bli en karikaturist fra Russland. Og når jeg flere timer senere kommer hjem skulle jeg ønske at også ytterdøra kom med “bruksanvisning for kulde og frost” når jeg atter en gang må frem med lighteren for å tine meg gjennom nøkkelhullet og hjem til katten som sover under dyna.

Ved midnatt er jeg fortsatt rød i kinnene av kulde og av “Caran d`Ache”-minner…..

One response to ““Caran d`Ache”-leken

  1. Malin 2. februar 2010, kl. 19:32

    Kjøp silikonstift (beninstasjon) Smør inn nøkkelen, sett den i døra og la den stå noen timer (for å smøre inn innsiden av låsen). Da slipper du at det fryser.

    ca.strømsnes:
    takk for tips:) det må absolutt prøves

Legg igjen en kommentar

