Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Iskald jamming

To dager etter at vi tjoret bilene og spikret grusen fast i isen er jeg fortsatt litt skuffet over stormen som aldri kom. Når jeg på den tredje dagen atter en gang får bevist at jeg er uhelbredelig håpløs på bil og må assistanse for å fylle bensin og når jeg på den fjerde dagen våkner til rim på innsiden av vinduene og må tine meg ut av ytterdøra bestemmer jeg meg for å slutte å tenke på været når jeg leser tabellen over effektiv kulde som kan fortelle meg at «temperatur ikke er angitt, men at det sikkert er veldig kaldt». Jeg er innefrossen i mitt eget hjem når jeg flytter fokus og jammer i stillongs til Bob Marley.

Jeg leser om kjendiser som kaller barna sine for de merkeligste ting. Sist i rekka er Senja og jeg lurer på Skippaguri, Kauto-Keino og Valdressur er navn å vurdere på hun som foreløpig heter Albertine Blom.

En god hårføner er en god investering når det er vinter lengre ut på landet og mens katten sover godt under dyna i kulden tiner jeg ytterdøra med en diger hårføner og plastposer med varmt vann. Og ved et mirakel klarer jeg faktisk å utføre denne operasjoner uten knekte negler og hyppig korrespondanse med MacGyver som jeg forøvrig tror kunne løst denne floken med et bit hyssing, tape og en fyrstikkstump. Og hadde det ikke vært for at posen med det varme vannet sprekker så det varme vannet sprer seg over stillongsen og etterlater store blemmer så har jeg bestått med glans. Jeg feirer seieren med å jamme til Bob Marley og Saga-stund til klokken har passet over midnatt.

Han heter Texas til mellomnavn og jeg lurer på om Finn-Mark, Agder og Hordaline er navn å vurdere på hun som foreløpig heter Ane-Rikke. Hadde jeg hett Dal til etternavn så hadde livet vært så mye enklere… Jeg skriver Polly-Ester på lista

Jeg våkner på en lørdag litt før klokken fem når jeg går ut av bilen utenfor nærbutikken og får lufta slått ut av meg med en blanding av frost og iskald vind fra nord. Det iser i lungene og jeg hiver etter pusten som sitter fast i mellomgulvet. Jeg betaler i kassa mens jeg teller dager til april i takt med Bob Marley som fortsatt jammer mens katten sover når jeg plugger inn hårføneren for å ta fatt på dagens økt.

foto: Vinterverket

5 responses to “Iskald jamming

  1. Redneck 30. januar 2010, kl. 21:32

    Fantastisk!

    ca.strømsnes:
    alltid like fantastisk med kulde og frost;)

  2. Pål Nisja 31. januar 2010, kl. 16:44

    Dette innlegget er valgt ut på side2blogg.no i dag.

    ca.strømsnes:
    oi, det var morsomt! takk takk 🙂

  3. Plosiv 31. januar 2010, kl. 19:19

    Oh, du er så dyktig. Det er ikke så mye mer å si… ❤

    ca.strømsnes:
    takk i lige måde! 🙂

  4. Pingback: Tweets that mention Iskald jamming « Vinterverket -- Topsy.com

Legg igjen en kommentar

