Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Stille før stormen

Å skulle forberede seg til sju slags vær er slett ingen smal sak for den som er utrent i ekstremvær og som førstereisjente i faget finner jeg ut at det beste er å holde hodet kaldt selv om det er plussgrader ute og vannet drypper fra takrenna som absolutt burde vært festet fast i noe for ikke å slå inn vinduet når været slår til for fullt.

Det første som må gjøres er å ta inn alt som ikke er fastmontert og som jeg ønsker å beholde. Det neste er å gjøre som min venn Roger : Rydde ut all søppel og skit i håp om at været kan frakte det med til nabokommunen. Så når sykkel, snøskuffe og katt er i hus og trappa er full av gammelt ræl krysser jeg “rydding” av lista og går videre til neste punkt.

Det er så stille. Så uendelig stille. Nesten så jeg kan høre min egen pust og jeg venter. Venter…

Jeg bærer inn rikelig med ved, sjekker stearinlysbeholdningen og fyller opp bøtter med vann. Hermetikklagret er noe slunket, men det gode utvalget fra Toro veier opp for manglende hermetikk og jeg regner ut at jeg vil komme til å klare meg gjennom de verste dagene og kanskje litt til. Jeg har bomull, plaster, fyrstikker, dopapir, tannkrem og gamle bøker som blir som nye når man ikke har strøm og ligger godt plantet under dyna for å holde varmen sammen med katten.

Fjellene på andre siden av fjorden har gjemt seg i tåken og langt borte kan jeg høre dønninger av ekko fra vinden som slår imot fjell og fjære i nordnorsk vinter og jeg venter. Venter…

Det er varmt og godt inne. Katten sover og jeg venter i spenning og yr over det som kanskje skal komme. Jeg er godt forberedt mens himmelen skifter farge fra grått til blått og det blir stille. Stille før stormen? Jeg tenker på bestefaren som har opplevd mange stormer. “Eneste forskjellen er at nå til dags får de navn” sa han til jenta i Meierihagen og jeg smiler. Klarte de da så skal jeg klare det nå og blir det for ille så har jeg alltids det lille fluktrommet jeg kan gjemme meg i.

foto: Vinterverket

2 responses to “Stille før stormen

  1. Tone 26. januar 2010, kl. 13:49

    Da krysser jeg fingrene og håper at det går bra:)

    ca.strømsnes:
    Tusen takk, Tone:) «Vi står han av»!

  2. susanneamalie 26. januar 2010, kl. 15:15

    Æ har rykta om at Ask e akkurat som svineinfluensaen. Det e mye prat om den, men den kjæm aldri.

    ca.strømsnes:
    Hehe, trur kanskje du kan ha rett i det, Susanne;) Sitt å vente her, men her kommer visst ikke nå anna enn regn… hrmpft!

Legg igjen en kommentar

