Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Dumme drømmer

Med håp og optimisme pakker hun drømmene ned i den nye sekken sammen med lister og planer for de neste årene. Hun har endelig bestemt seg for å satse. Satse på en ny hverdag med ny kunnskap og ny lærdom til lukten av uåpnede bøker, skarpe blyanter og viskelær med lukt. Hun vet at hun satser høyt, men de sa det var en god idè og hun velger å tro på dem. Hun tenker at dette skal hun klare for de har sagt at de skal hjelpe henne. Hun pakker sekken, smiler mot fremtiden og svever på en sky av positivitet, glede og nye målsetninger når hun stuplander i et hav av regler og bestemte stemmer som setter henne på plass der hun hører hjemme. For hun må ikke tro at hun er noen og hun må ikke tro at hun kan komme å kreve noe som helst, sier stemmene. Det er de som vet best og dersom hun ikke ønsker å være helt alene om dette så er det nok best at hun gjør som de sier. For det er de som bestemmer og hun kjenner at de som bestemmer dreper henne litt etter litt mens hun forsøker å puste sakte og holde hodet over vann før hun innser at de har nok rett. Hva var det hun tenkte på? Av alle idèer så må nok dette ha vært den dummeste, tenker hun mens hun låser lister og planer sammen med drømmen inn i en skuff som aldri mer vil bli åpnet.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

2 responses to “Dumme drømmer

  1. vibeke 12. august 2009, kl. 17:15

    Jeg har skjønt at det har skjedd noe som ikke bør skje. Byråkratidritt. Og her sitter jeg med jobb og inntekt OG studieplass og stipend/lån de neste tre årene, og jeg ser at det er ett eller annet her som ikke stemmer, som er urettferdig, som jeg gjerne skulle gjort noe med. Og det er noen regler der inne i folketrygden og i lånekassen som ikke samstemmer. Jeg vet ikke om jeg tror at de som bestemmer har rett i dette her. Skjønn, er det noe som heter. Håper de har brukt det, og at det er brukt så langt at utfallet faktisk er det rette. Men – som sagt – jeg vet ikke om jeg tror det.
    Dette var nydelig skrevet forresten, selv i sin tristhet.

    ca.strømsnes:
    takk takk! har åpnet døren litt på gløtt, men det kommer ikke til å skje i år. leit, men slik er det bare…

  2. Tante Grønn 12. august 2009, kl. 18:50

    Nydelig og vemodig tekst! Jeg håper den skuffen blir åpnet igjen senere en gang. For drømmen er der. Den kan de ikke ødelegge.

    ca.strømsnes:
    når man har sovet litt på ting så virker alt mye lysere. kanskje til neste år?

Legg igjen en kommentar

