Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Vi lager fiskekaker og spiser dugnad-is

«alene er en som er færre enn to, er vi to eller fler er vi sammen. da får vi gjort så mye, mye, mer. for alt kan vi klare sammen»

Våren 2004 ble ordet “dugnad” kåret til Norges nasjonalord og i Midtimellombygda er man fortsatt stor fan av dugnad når man på det som må være sommerens varmeste dag møter opp til fiskekakelaging, skatteposepakking, steking, frysing, kaffepauser, dugnads-is og god stemning på den gamle brygga. Jeg er assistenten til den fryktløse Kapten Pysræv som så sitt snitt til å stjele skatten fra den grusomme Kaptein Svartøye da han etter en tokt i Biscaya var så uheldig å ta en blund på det ene øyet som dessverre viste seg å være det øyet uten svart lapp og nå er altså jeg satt til å passe på skatten. Det er en stor og viktig oppgave som jeg tar svært alvorlig når jeg med stor nøysomhet og forsiktighet pakker skattene ned i den store skattekisten som jeg gjemmer på en hemmelig plass. Lite vet jeg at den grusomme Kaptein Svartøye planlegger å stjele skatten tilbake om nøyaktig fem dager.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

På kjøkkenet er det livlig aktivitet når fisk blir transformert inn til noe som minner om pappmasjé, men når glassbollene bæres ut og innholdet legges i den store stekepanna så lukter det himmelsk godt. Jeg kjenner at det burde blitt sulten, men det er altfor varmt til å spise og selv om jeg er noe sliten etter en fantastisk helg på Màrkomeannu så er det årlige Bryggetreffet avslutningen på sommersesongen i Midtimellombygda og jeg vil for alt i verden ikke gå glippe av det når vi sitter varme og slitne rundt kaffekanna og spiser dugnad-is. Det er mye som skal planlegges og mye som skal gjøres , men når vi gjør det sammen er det morsomt selv om vi innimellom med lengsel ser på båtene som farter frem og tilbake i solglitter og sjø fra Øya. Kanskje vi rekker ett nattbad etter siste økta?

Fredriksen & Schrøder

Sørensen & Markusson

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

Det er enda folk igjen på den gamle brygga når jeg takker for første akt og sykler hjem. Jeg var nok litt sulten likevel for det gjør godt med mat når jeg kommer hjem. Planlegger en kald dusj før andre akt begynner om to timer.

2 responses to “Vi lager fiskekaker og spiser dugnad-is

  1. Pingback: Hva har du i ryggsekken? « Vinterverket

Legg igjen en kommentar

