Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Hjelp til selvhjelp

Når andreslåtta setter inn er det behov for å gå mer drastisk til verks

Det er langt fra Midtimellombygda til nærmeste hjelp-til-selvhjelp-butikk så når nøden er størst, internettet er nede, bilen er død og kroppen skriker etter en ekstrem oppussing da er det godt å ha en Mor Åse rett nedi bakken. Mor Åse vet det meste som er verd å vite om å lage ting man har bruk for av ting man får tak i på nærhandelen og når jeg klager min nød over manglende vedlikehold er hun ikke vond å be der hun ser på håret mitt og sier:

“Du kunne jo ha frisket opp fargen med å gni litt sitronsaft inn i lokkene, vet du”. Jeg nikker. Jo, hun har nok rett i det, tenker jeg, men Mor Åse er slett ikke ferdig. “Litt olje i håret hadde heller ikke gjort noe. Det ser litt tørt ut og litt kaldvann over hodet gjør nok susen for å få mer glans i det. Olivenolje er bra, vet du. Olivenolje burde du kjøpe uansett for om du blander det med grov salt så har du en perfekt peelingkrem for appelsinhud”. Jeg kikker ned og rødmer lett. Er det så ille? “Men du kan ikke få bort det grumset du har i ansiktet med olivenolje. Der må du bruke kaffegrut og sukker”, fortsetter hun og tar en stor slurk kaffe. “Og når du er ferdig så sprayer du ansiktet, ja gjerne hele kroppen om du vil, halvt om halvt med melk og vann. Da holder huden seg friskere og bedre. Helt sant”, sier hun og smiler.

Jeg lurer på hvordan hun vet alt dette? Kanskje det er noen man lærer seg mens man lever, her ute på prærien? “Når det kommer til føttene så er det ganske enkelt. Da tar du en tomat, del den i to og skjær dem opp i skriver som du legger i en plastose og stikker føttene oppi”. Jeg har hørt om agurk under øynene, men aldri om tomater under føttene. Jeg burde tatt notater skjønner jeg mens jeg holder pusten for neste oppussings-triks. Jeg venter ikke lenge før de kommer som perler på en snor. Man moser en rå potet, blander den med litt vann og smører potetguffet på tørr, eller sår, hud. For poser under øynene kan man bruke agurk eller noe som er enda bedre: blåbær eller blåbærsyltetøy og har man fotsopp så kan det lett kureres med litt vann og eddik. “Noe annet man kan mose er banan som hjelper for tørre hender og sist, men ikke minst, så kan man unngå sprukne negler ved å pensle dem daglig med hvit jod”. Hun trekker pusten og lurer på om det er noe mer jeg trenger hjelp til?

Jeg skriver liste over alt man bør ha for å drive hjelp-til-selvhjelp og etter en god runde på nærbutikken føler jeg meg på noe gyngende grunn, men alltid parat for enhver situasjon der jeg sitter med føttene godt plantet i tomater med gammel kaffegrut på kinnene.

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

5 responses to “Hjelp til selvhjelp

  1. Webtussa 22. juli 2009, kl. 09:01

    Jøje meg… Mor Åse skulle starte en back to nature -salong… eller bare back to something… Uansett fikk jeg lyst til å putte beina i en pose tomater og skvise til… er overbevist at om ikke annet så hjelper det på humøret! : ) Tøft!

    ca.strømsnes:
    Mor Åse er den beste naboen man kan tenke seg. Hun vet alt som er verd å vite:)

  2. Tante Grønn 22. juli 2009, kl. 12:35

    Her var det mange gode triks! Da jeg hadde langt hår brukte jeg av og til sitronsaft i håret – det funker bra. Men blåbærsyltetøy under øynene…får man ikke bare enda mørkere ringer under øynene da..?
    Jeg lurer også på hvor man lærer sånt. Men kanskje hun lærte det sånn som du, at noen fortalte det til henne. Muntlig kunnskap. Og nå har jo du fortalt det videre til oss 🙂
    *kikker i kjøleskapet etter tomater*

    ca.strømsnes:
    «Men blåbærsyltetøy under øynene…får man ikke bare enda mørkere ringer under øynene da..?» Neida, det vaskes bort må vite;)
    Skal si fra om flere gode tips blåser min vei;)

  3. plosiv 22. juli 2009, kl. 15:09

    Her var det mange triks jeg aldri har hørt om før. Veldig kult skrevet. Kjenner jeg skal prøve meg på noe av dette. Jeg må bare finne ut hvilken del av meg som har mest behov.

    ca.strømsnes:
    takk takk:)

  4. trinegrung 22. juli 2009, kl. 19:43

    Mange flotte tips…må sjekke innom hjernen om det er noen for meg! Det er jo det men tiden skal og strekke til 😉 Nydelig blogg!

    ca.strømsnes:
    tusen takk og er er det alltid noe for alle;)

  5. undertegnede 23. juli 2009, kl. 19:33

    hepp, viser du før og etter-bilder, sånn at vi kan nyte resultatet av oppussingen?

    ca.strømsnes:
    hehe, ehh…nei… kanskje seinere? prøver å bli seriøs må vite;)

Legg igjen en kommentar

