Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Da jeg møtte Harry Hole på Twitter

Jeg tenner stearinlys og fyrer i ovnen med blanda følelser i juli innenfor det store treet i bakgården som allerede har fått gule blader når det regner ute. Det er den perfekte vin-vin-situasjon i varmen som tørker fukt og lager røde striper på kalde lepper når båten som jeg egentlig skulle vært med har gått meg hus forbi mens jeg var opptatt med noe annet.

Han sitter ved sitt vanlige bord på Schrøder sånn midt i Waldemar Thranes gate mellom Favorittfrisøren og hospitset der man kaster fjernsynsapparater ut av vinduet og kaller jenter som meg for Maria når de heier på avbitertangen i en akutt sykkel-krise midtsommers. Ved stambordet sitter han sammen med en brunrutet duk og en halvliter mens han tenker på svart poker og mer øl. Han vet at han egentlig burde vært på et annet sted til en annen tid. “En byråkrat er en som kan be deg dra til helvete på en måte som gjør at du begynner å glede deg til turen”, skriver han mens han drikker langsomt i takt med sine egne, mørke, tanker til lukten av gammel parfyme på gammel hud, fyll og faenskap som ligger så tykt utenpå huden at alt smelter sammen til en ullen lukt av årgangsuteligger. “Gjennombrudd eller sammenbrudd?” I mørket går alle veier til Sofies gate når siste glasset er tømt.

Han skriver at han føler seg som Helen Keller i en dårlig Poirot-film og jeg lurer på hva han mener med det når han snur på krona i Dr.Martens-støvlene for å samle tanker og fornuft. Jeg tenker at det var han som skulle sittet ved pianokrakken og kontrollert tangentene. Han skulle spilt med overbevisning til fullsatt sal mens han pakker lite klær og mye penger for en usammenhengende reise til en ny dimensjon av fremmed landskap.

Han sender postkort fra Gran Canaria. “Bruker halve dagen til å våkne. Og hele kvelden til å roe meg ned. Om natta svetter jeg”. Hvordan har du det? “Fint. Har du en røyk?”, sier han

One response to “Da jeg møtte Harry Hole på Twitter

  1. landsbyjenta 18. juli 2009, kl. 20:45

    Hei!
    Ville bare si at jeg liker bloggen din!
    Har kikka litt rundt på diverse innlegg. mye flott!
    Jeg kommer helt sikkert innom igjen 🙂

    ca.strømsnes:
    tusen takk for trivelig tilbakemelding og velkommen igjen:)!

Legg igjen en kommentar

