Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Dryling og lyging i Midtimellombygda

Torsdag er den første dagen som innleder livet og fredag er den siste dagen som avsluttes på en verdig måte. Vi går videre mens vi smiler når han sovner på skuldrene mine i sommervarmen. Han er seksten dager.

Jeg steker vaffelkalker til den store gullmedaljen i lukt av nykokt kaffe og rømmegrøt til toner av min egen nynning på en sang jeg ikke kan som blander seg med summing av stemmer i glad latter. Det er årets første sommertreff på den gamle brygga og vil stiller bygdesterk for her skal det dryles og lyges i riktig rekkefølge akkompagnert av sommersol og sjølukt. Jeg lurer litt på hva som er forskjellen på å dryle og på å kaste, men jeg tror at å dryle er mer kraftfullt og kommer med en god posjon innlevelse og personlighet. “Det er bare pingler som kaster”, sies det og når det sies så må man nesten tro på det som sies. I Midtimellombygda dryler man. Og i år som i fjor så skal det dryles tørska torskhau, med tilløp, så langt man klarer og klarer man å dryle lengre enn lengst så står man i fare for å vinne en gjev premie. Det vanker også premie til den som faller i vannet og, uten å navne navn, så kan man bare gratulere den heldige vinneren.

Økten ender med en pust i bakken på en benk hvor jeg hviler til fjell og fjord, glade mennesker, barnelatter, blomstrete sommerkjoler, kaffe, øl og vaffelkaker, sokker med sandaler, kjente og kjære fjes og en liten Ylva som spinner rundt i absolutt glede rundt bena på alle som måtte komme forbi på sin ferd fra det ene til det andre. Det er fullt ved hvert ett bord når jeg lukker øynene i sola. Det er på dager som dette at man slutter å eksistere og begynner å leve. Dette er starten på første akt av “Sommer i Midtimellombygda“.

Å drikke vin når man dusjer kan medføre en anelse av shampo-smak i munnen, men når man har litt for dårlig tid så gjelder det å gjøre det meste ut av den dårlige tiden man har, tenker jeg mens jeg tømmer klesskapet og føner håret i omvendt rekkefølge. Og når jeg står der, i lygar-kø, kommer jeg på hvilken sang jeg har nynnet på og at jeg slett ikke liker den. Rister av meg resten av tonene og klyver opp trappa som leder oss inn i topplokalet på den gamle brygga i, og med, håp om en ledig stol, en iskald øl og en kveld i latterens tegn. Stemningen inne er syngende og hoiende i variert hastighet. Vi er alle om bord i denne leende skuta som fyker forover i rakettfart. Midtfjords er stemningen fortsatt på topp, ingen har kastet opp eller blitt rammet av akutte magekramper og når jeg timer senere kan konstantere at alle forventninger er innfridd gjør det vondt i magemuskler jeg ikke ante eksisterte og balansekunsten er fraværende.

Han er atten dager når vi griller og fortsatt ler av sommerens lykkepille for sjelen selv om vi ikke kastet for gull på en dag som var gull verd og vi gleder oss til neste år!

6 responses to “Dryling og lyging i Midtimellombygda

  1. Marita Sørensen Solaas 7. juli 2009, kl. 13:16

    Ååh<3

    Liland og brygga altså:)

    ca.strømsnes:
    der fins ikke bedre plass når det er sol & sommer i lufta:)

  2. aerogram 7. juli 2009, kl. 13:58

    Fint beskrevet og god kvalitet i det du skriver! Her er det bare å bøye seg i støvet.
    -ane-

    ca.strømsnes:
    tusen takk, Ane:)!

  3. Grethe 12. juli 2009, kl. 05:44

    Takk for at jeg fikk være med på den første festen til den 18 dager gamle. Snakk om å skrive slik at man kan se alt for seg. Dette gjorde et sterkt inntrykk. God sommer videre. 🙂

    ca.strømsnes:
    takk, Grethe, og en god sommer til deg også:)

  4. obstfield 14. juli 2009, kl. 18:55

    Det er alltid så bra å komme innom her. Er litt trøtt nå, og har ikke roen til å virkelig kose meg med det du skriver, men jeg får med meg bruddstykker; sol som kommer glimtvis mellom trærne når jeg ser ut av sidevindeut. Holder nesten på å frontkollidere med en annen bil.

    ca.strømsnes:
    takk og så må du kjøre forsiktig nå;)

  5. obstfield 14. juli 2009, kl. 18:55

    ..sidevinduet..

    ca.strømsnes:
    😉

  6. Pingback: Ferie i Midtimellombygda « Maritamor

Legg igjen en kommentar

