Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Vi går for gull

Med siste års kamp i frisk i minne satser jeg nå alt på at jeg denne gangen skal kunne bidra med litt mer enn bare Alison Krauss og dyre støvletter under miniskjørt. I år går vi for gull og har nøyaktig åtte dager å gjøre det på.

Under dunkle lys sitter vi og venter i spenning. Den gamle brygga er fylt til randen, stemningen er høy og kamplysten stor. Det såles og skråles i lokaltrivia når Urbanister møter Præriehunderna.

På samisk heter det Ufoutthà, teller rundt 28034 innbyggere og er 5512 kvadratkilometer langt. Det fins et eget regionråd og regionsenteret er Syd Urbania. Nord Urbaina ligger på Norges største øy og er den nest største kommunen i fylket. Syd Urbaina som har jernbanestasjon og flyplass ligger i et annet fylke. Præriehunderna bor i Midtimellomgrenda.

Nord Urbania stiller, på lik linje med Præriehunderna, mannsterke og klare til kamp. Med medbrakte gaver stormer de bryggelokalet med latter og sang. Store og staute er de klare for det meste og hadde de ikke vært for de to Generalene som skal lede hele balletten så hadde de nok lagt oss i bakken der og da. Vi er ni på lag og de andre åtte er drevne i dette spillet så jeg sitter litt på siden, nyter stemningen og begynnelsen på en fin sommer. Det lukter sommer.

Nord Unbanias byvåpen har to bølgende sølvbjelker på blå bunn og i toppen er det en krone med tre borger. Det er laget av en kunstmaler som heter Jardar. Borgermesteren til Præriehunderna heter også Jardar, men jeg vet ikke om han kan male. Syd Urbania er vennskapsby med Kingisepp og har fostret opp forfattere som Morten Harry Olsen og Andreas Markusson. Andreas Markusson skrev bøker om kystfiske, læstadianere og dokumentarskildringer om livet i nord. Nord Unbaina er festivalbyen med nitten bydeler.

“Alison Krauss”, nærmest roper jeg ut i glede av å endelig kunne svare på noe, men når de andre hysjer på meg skjønner jeg at det er absolutt ikke måten å gjøre det på. “Alison Krauss”, hvisker jeg og de andre nikker. Jeg tror de er glade over at jeg også har bidratt i kampen og at jeg ikke er totalt ubrukelig. Jeg er glad. Og når oppsummeringen tas viser det seg at mitt svar var ett av de riktige og jeg tror vi ender på en femte plass når Nord Urbania stikker av med en velfortjent Urbania-seier kun slått av en gjeng med Præriehunder på nabobordet. Landsens folk er fortsatt best og i tradisjon tro skal vi fortsette å være det.

I 1964 ble Nord Urbania sammenslått med to mindre kommuner og 28.mai 1940 ble Syd Urbania stedet der Nazi-Tyskland led litt første nederlag. Midtimellombydga er et gammelt handelssted hvor man nå kan få gratis tomt i nærhet av lange strandlinjer og flotte fjellområder. Det er der du finner den gamle brygga på maikvelder når viktige kamper utspiller seg og det vanker heder og ære for vinneren.

Så med lokalhåndboken, områdeglobusen og regionsleksikonet lader vi atter opp til kamp. Vi lader opp og går for gull!

foto: Vinterverket

foto: Vinterverket

One response to “Vi går for gull

  1. Stein Roar 8. mai 2009, kl. 16:13

    mye tekst på denna, vanskelig å henge med hele veien nedover lissom. Handler det om en konkurranse mellom noen bondeslag? Hva skjer lissom….

    Savner outfit bilder, sminke etc….. dette kan jo ikke være en blogg……

    Okei, i mangel av kommentarer å komme med så kunne jeg vel bare skrevet.

    OKEI 😉

    ca.strømsnes:
    ja, den er kanskje litt intern;)

Legg igjen en kommentar

