Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Kjenner på partifølelsen

Det er om lag fire måneder til valget og nøyaktig så lang tid jeg trenger for å kunne bestemme meg i jungelen av fine ord, flotte vendinger, føleri og mer, eller, mindre (u)saklige debatter. Det er dags for å friske opp kunnskapene og for å saumfare de politiske programmene i jakten på et bedre Norge.

“Fellesskap og valgfrihet” står det å lese på hjemmesiden til “Bomringenes Herre”, FrP. Hmm, jeg trodde FrP sto for mer valgfrihet for meg og mindre valgfrihet for deg. Så dette med “fellesskap” gjør meg nysgjerrig. “Fremskrittspartiet er et liberalistisk parti. Det bygger på Norges grunnlov, norske og vestlige tradisjoner og kulturarv med basis i det kristne livssyn”. Jeg liker dette med grunnloven, men betyr resten at jeg må slutte å spise indisk mat og si “amen” hver kveld? “Fremskrittspartiet ønsker et samfunn bygget på mest mulig frivillighet” og med siste dugnad friskt i minne er jeg lite lysten på et helt samfunn tuftet på dugnads-ånden. Jeg leser at de vil innføre ektefelledelt beskatning, og i mine singellivører klinger dette dårlig, og når de vil også ha dugnads-arbeidet inn i kulturlivet blir jeg skeptisk. Hmm, lurer på hvordan den norske kulturen og tradisjonene som partiet er bygget på vil se ut etter noen år med dugnad og tombola. På den positive siden ønsker de “at teatrene tilbyr et repertoar som vekker publikums interesse”. Altså kroken på døra for Mia Gundersen og hennes like. Og det kan jeg like. Andre positive ting er at de går imot skattelegging på dugnadsarbeid, noe som egentlig bare skulle mangle siden vi alle skal opp og delta i Dugnadsarbeid. Tja, det høres ut som mye slit å stemme FrP…. “Sosial sikkerhet” skriver de på hjemmesiden og jeg liker ordet sosial. Usosial og asosial er dårlige ord og i Antisosiallovens paragraf 2 står det ettertrykkelig at man trenger ikke være venner med den som er usosial, asosial og/eller antisosial. Etter mange fine ord kommer kjernen i det hele: “Avvikle sykehuskøene”. Det høres da bra ut. Men på den andre siden så syntes jeg at SV sitt forslag om å avvikle fattigdommen også var et bra forslag og jeg må si at jeg ble litt snytt der. Videre ønsker de “at innvandringsstoppen opprettholdes og håndheves strengt”. Vel, jeg kan ikke si at vi er så plaget med innvandrere her Lengre ut på Landet. I huset i svingen bor det visstnok en dame fra Tyskland, men hun er snill og gjør ikke så mye ut av seg. Jeg vet ikke om hun har gjennomgått en obligatorisk helsetest som FrP ønsker, men hun ser frisk og rask ut der hun går tur med hunden hver dag sånn rundt klokka halv ett.

Oppsummering: Jeg hater dugnad, mener at singellivet burde bli mer verdsatt, og synes det er fint om Mia Gundersen tar teaterkvelden for godt. Stillingen blir 1-2 til meg

Mulig at jeg er litt på den dumme siden, men på SV sin hjemmeside finner jeg ikke noe partiprogram. Derimot så har de et lite spill som heter “Ulike mennesker. Like muligheter”. Der ser gøy ut så jeg snurrer i vei og begynner med å klikke på mannen med gitar. “Dersom du verdsetter fritida, er SV partiet for deg”. Jess! Endelig et parti som setter fritid, late dager i sola med ski på beina på fjellet før en god konsert med vin, på dagsorden. Det kan jeg like! “Ja, til mer fritid!” sier jeg. Jeg klikker videre på damen med noe som enten er en handlekurv eller en barnevogn. “Dersom du er på arbeidstakerens side, er SV partiet for deg”. Hmm, her er det noe som skurrer. Var ikke SV nettopp Fritids-Partiet og nå skal vi plutselig begynne å jobbe igjen? Og så vil de jammen ha flere skoletimer også. Jeg føler meg lurt og klikker på mannen i lille genser som sitter på gata. Soler han seg? Er han også fan av Fritids-Partiet? “Er du for sosial likhet og vil styrke den solidaritet et godt samfunn bygger på, så er SV partiet for deg”. Igjen faller jeg for ordet “sosial” og gir pluss i boka.

Oppsummering: Fortsatt en stor fan av “sosial”, men føler meg litt lurt av fritids-argumentet. Stillingen blir 1-1

Landbrukskameratane kjører i gang med noe som så fint heter “Prinsipp- og handlingsprogram” og med det vil de bygge samfunnet nedenfra. Litt som jeg gjør med hagen min og det fungerte jo fint helt til kommunen bestemte seg for å klippe gresset og vrengte hele plena. Nå ser det ut som om jeg har hage på Månen. SP synes også at dugnadsarbeid er flott, men jeg puster lettet ut når jeg finner ut at det ikke er slik de ønsker å viderebygge landet. Og for oss her Lengre ut på Landet er “stanse statens sentralisering av Norge” og “gode veier i hele landet” kjærkomne ord. Litt bekymret blir jeg når jeg leser at de har besluttet at “posten skal frem”. Står det virkelig så dårlig stelt til med posten at det må programfestes at posten skal frem? Kanskje det gjør det… Og jeg sender en stor tanke til Johnkel når jeg skriver “en aktiv rovdyrforvaltning” på pluss-listen.

Oppsummering: Med månehagen frisk i minne synes jeg å bygge ting nedenfra er en dårlig idè, men jeg liker stansing av sentralisering, gode veier, oppsyn med landets postbud og opplæring av at rovdyr slik at de ikke forflytter seg slik de måtte ønske. Så langt er SP mitt vinnerparti!

Neste parti vil fjerne moms på frukt & grønt samt å jobbe for en mer helhetlig singelpolitikk. Hvem skulle trodd at KrF kunne vise seg å være et interessant parti for meg? De liker distriktspolitikk, kultur, utdanning og er ikke nevneverdig opptatt av dugnad. Men jeg merker at jeg blir litt svett av den underliggende kristenmoralisten som ligger på lur under hvert ord og av verdigrunnlaget som er tuftet på Bibelen. Fins det ikke noe parti i Norge som misliker dugnad og er imot religion?

Oppsummering: Stor tilhenger av billigere frukt, grønt og singelliv. Men kan jeg spille på lag med kristendommen? Ender opp med at motstand av religion veier tyngst og det blir 1-2 til meg.

Som stor fan av Kåre Willoch er Høyre neste stopp og her stiller de med både “Stortingsvalgprogram” og “Sametingsprogram”. Jeg går for alternativ nummer 1: “Høyre satser i nord!” forteller meg om distriktspolitikk, fiskeriplaner, yrende reiseliv og differensiert arbeidsgiveravgift. Videre forteller Høyre meg at de “vil føre en konservativ fremskrittspolitikk , bygget på de kristne kulturgrunnlag, rettsstaten og folkestyret, for å fremme personlig frihet og sosialt ansvar, medbestemmelse og eiendomsrett, og et forpliktende nasjonalt og internasjonalt samarbeid”. Igjen dette med kristendommen? Mistenker at mange partier sier dette for å unngå å støte fra seg potensielle kirkegjenger-velgere og mulig det er smart. “Frihet, ansvar og mangfold henger uløselig sammen”. Frihet under ansvar klinger godt i mine ører og jeg liker det. “Menneskenes grunnleggende rettigheter kan bare realiseres i et samfunnsfellesskap bygget på rettsstaten, folkestyret og ytringsfriheten”. Ytringsfrihet er viktig selv om mange forveksler det med ytringsplikt. Men det beste er at det skal være grenser for politikk. Her skal man virkelig få frihet under ansvar og om de kunne kombinert dette med fritids-politikken til SV så hadde alt vært sol og såpebobler. Jeg forsøker å finne ut hvor de står i forhold til Hålogalandsallmenningen, men det sier programmet ikke noe om.

Oppsummering: Vi har en foreløpig vinner i Høyre

Moderpartiet AP er etter en kjapp runde på hjemmesiden herved omdøpt til Reguleringspartiet. “Ordnung muss sein” og her er det ikke mye slinger i valsen når gjennomgangstonen er “alle skal”, “vi skal alle”, “alle har plikt” og “alle er med”. Huff, dette hørtes mer slitsomt ut enn Dugnads-partiet FrP. Og selv om rødt absolutt er en flott farge så blir det nok ikke min farge i dag.

Oppsummering: AP er rødt og fint, men akk så kjedelig og fremstår som noe “trengende“….

Venstre har fire hovedsaker: Miljø, småbedrifter, sosialt ansvar og skole. Lurer på om “sosialt ansvar” betyr at man nå skal melde seg som støttekontakt for de usosiale og asosiale? Jeg puster lettet ut når jeg ser at det ikke vil bli tvungen helsehjelp til de usosiale og de sier heller ingenting om dugnad. Og lettelsen, og gleden, blir enda større når de ikke nevner religion i sin partibeskrivelse. De vil løse togtullet med hjelp fra Sverige, og her i nord har vi gode erfaringer med togbaner bygd av svenske hender, men jeg blir litt usikker når de sier vi må gå fra å være en fossilnasjon til å bli et moderne samfunn. Tenker de da på at vi er gammelmodige her oppe på berget eller at vi må satse på fornybar energi? Kanskje de rett og slett er litt morsomme i Venstre og liker å leke med dobbeltbetydninger. I så fall er det stort pluss for humor!

Oppsummering: På tross av usikkerhet rundt “sosialt ansvar” og “fossilnasjon” så vinner humor og togdrømmen og det blir 2-1 til Venstre

Jeg avslutter, noenlunde kokere, for dagen og innser at jeg har tatt meg vann over hodet i iveren etter å finne ut hva som ligger bak fine ord og flotte vendinger. Jeg tar en pause og lagrer dagens informasjon på harddisken. Godt at det er omlag fire måneder til valget for det er nøyaktig så lang tid jeg vil komme til å bruke på å bestemme meg.

One response to “Kjenner på partifølelsen

  1. Marita Sørensen Solaas 5. mai 2009, kl. 18:29

    Du skriver fint:)

    Til opplysning: sv.no: klikk på «vi mener» 😉 Arbeidsprogram, prinsipprogram og hele pakka.

    ca.strømsnes:
    jeg venter på Hylland Eriksens Velgersertifikat-test og håper at jeg kan plukke opp noen gode klikk-tips der, hehe;) men i mellomtiden skal jeg sjekke det ut, thanx!

Legg igjen en kommentar

