Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Vi gjør opp status og teller voksenpoeng

Hun forteller at hun har kjøpt aksjer og er stolt av å ha nok et voksenpoeng i boka. Jeg spør hvor mange hun har og regner kjapt sammen i hodet at hun må minst ha 7 voksenpoeng nå. Jeg har bare 5. Fem små voksenpoeng er alt jeg har klart å opparbeide meg på den korte lista bestående av leilighet, bil, hund, strykebrett og rødvin. Jeg er litt usikker på om rødvin gir voksenpoeng, men jeg tror at man er voksen når man liker rødvin også i små mengder og uten nachspiel.

Streng tatt så burde jeg hatt flere voksenpoeng. Men ikke er jeg gift eller skilt, jeg har ikke kjøkkenmaskin og jeg prioriterer ikke å bruke penger på flott dopapir med mønster. Jeg eier ikke mer enn to kokebøker (hadde jeg hatt fire til ville jeg fått poeng for det), har ikke antirynkekrem, hårruller eller Elnett hårspray i badeskapet. Blomsterkasser og hageredskaper er fraværende og jeg er ikke medlem i en syklubb med jevnlige middagsselskaper og vinlotterier. Jeg har ikke sett ett steketermometer siden jeg var liten, jeg kan ikke spille brigde, sover aldri ettermiddagslur og bokhyllen min inneholder ikke såkalt kiosklitteratur. Jeg synes fortsatt det er morsomt å svømme med hodet under vann, jeg er på Facebook og Twitter, jeg har en duk som passer til alle anledninger og jeg merker fortsatt ingen trang til å sende sheriffen etter russen når de fester ut i de små timer. Fasttelefon, fancy vinåpner, sausenebb, konfekt og hår under armene vil nok heller ikke med det første finne veien inn til Huset ved Sjøen. Jeg syr ikke, jeg strikker ikke og blir ikke invitert på årlige rakfiske-lag. Støvsugeren min kostet 300 kroner, kåpen min er ikke av pels og spisestuen eksisterer ikke.

Så alt i alt er jeg kanskje fornøyd med mine fem, gode, poeng. For det er bare å innse at jeg vil aldri eie mer enn ti produkter fra Tupperware, få trang til å vaske vinduene bare fordi været er bra eller danse pardans foran dansebandet på Danskebåten bare for kosen sin skyld. Min maksgrense er og blir 7 poeng og det blir når jeg slutter å være adferdsvanskelig og finner meg en kjæreste.

9 responses to “Vi gjør opp status og teller voksenpoeng

  1. Remi 23. april 2009, kl. 18:23

    På tide at du får lyst til å vaske vinduene når været er godt, synes jeg. På høy tid!
    Fikk litt assosiasjoner til Naiv super her….og det er ikke dårlig!

    ca.strømsnes:
    noen ganger er jeg skikkelig ellevill og vasker klær slik at de kan tørke ute i sola på gode dager. teller det? 😉

  2. Tante Grønn 24. april 2009, kl. 08:57

    Hvis det er noen trøst, så tror jeg at jeg bare fikk tre voksenpoeng: leilighet, strikking og rødvin. Har ikke en gang strykebrett, og min støvsuger, som også kostet 300 kr, er limt sammen med teip… Får man minuspoeng for sånt?

    ca.strømsnes:
    hehe! tror ikke man kan få minuspoeng? tror jeg? men du skal være stolt av tre fine poeng:)

  3. Stein Roar 24. april 2009, kl. 21:33

    Jeg har massevis av voksenpoeng 😉
    men jeg er så barnslig og har massevis av minus voksenpoeng, hva skjer hvis jeg havner i minus til slutt?

    Voksenpoeng
    Rødvin, stasjonsvogn, strykebrett, støvsuger, 2 barn, konemor, mange duker, fancy vin åpner, minst 50 kokebøker (Skaff deg alt fra Gordon Ramsay), etc…

    Barnepoeng
    Leker med lego, spiller dataspill, digger kinderegg, twitter, facebook, myspace, digger buffy, angel masse barnslige filmer og tv-serier, åpen post humor, tiss og prump er fortsatt morsomt. etc…..

    Vel ikke vet jeg, men morsomt har jeg det uansett 🙂

    ca.strømsnes:
    du har det beste av det beste – voksenpoeng & barnepoeng – og da jevner alt seg ut;)

  4. obstfield 26. april 2009, kl. 16:18

    Hmm..jeg har strykebrett..Da blir det bare et voksenpoeng på meg..

    ca.strømsnes:
    man skal ikke kimse av ett poeng;)

  5. obstfield 26. april 2009, kl. 16:40

    Jeg har ikke støvsuger..det burde jeg nok investere i.. 😉

    ca.strømsnes:
    støvsuger er gull verd – i allfall når man har hund & katt;)

  6. Nils 27. april 2009, kl. 02:28

    Huff for en post! Nå føler jeg meg gammel.

    ca.strømsnes:
    ingen grunn til å føle seg gammel;)

  7. Pingback: Vi åpner luke nr.10 og får “flere voksenpoeng” i gave « Vinterverket

  8. Pingback: Festjenta som heller ville lukte bål med blåbærfingre « Vinterverket

  9. Pingback: Om seksualundervisning, O-fag og lærere som får poteteple i øyet | Vinterverket

Legg igjen en kommentar

