Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Kjøkkensang

Jeg leser at røde støvler er symbolet på at alt er mulig. Med røde støvler kan man klare det man vil og gå dit man vil. Jeg ønsker meg røde støvler når jeg til tonene av kjøkkensangen lukker døra bak meg. Å komme seg videre er den eneste måten å holde ting fast på.

Nød lærer naken kvinne å spinne og selv er jeg fortsatt er i pysjamas på fødselsdagen til Nikita Khrusjtsjov når butikken enda ikke er åpnet og jeg lærer at tortillas med jordbærsyltetøy ikke er spesielt godt til frokost. Nød lærer pysjamaskledd kvinne å ta dårlige frokostvalg samt viktigheten av å skrive handleliste.

På radioen snakker de om noen som har tapt ansikt. Jeg skjønner ikke hvordan man kan tape ansikt for et menneske har ikke bare ett ansikt, tenker jeg. Et menneske er fullt av ansikt og jeg tror det er feil å si at man er en falsk person, at man ikke viser sitt rette ansikt når et menneske har mange ansikt som ustanselig forandrer seg og blir til noe nytt. Jeg skriver melk på handlelisten.

Sølvtråder renner nedover vinduene og klipper solstrålene rett av. Det er kaldt ute, men det er vår sier kalenderen og når kalenderen sier at det er vår pakker jeg ned vinterklær for så å pakke dem opp igjen når det viser seg at kalenderen tok feil. Det er bra å holde seg i aktivitet mens man venter på nye farger som skal komme. Regnet som lager morsesignaler på vinduet blir sterkere og jeg gleder meg til farger. Jeg liker farger og skriver brød på handlelisten.

Du er blå og jeg er gul og vi fletter oss sammen og former bilder mens vi roper ord som begynner på S. Supert, sjarmerende, spektakulært, stjerner, sjampanje og jeg mister pusten, bare noen sekunder, men jeg mister pusten for sammen er vi alt og når jeg blir rød skimter det lilla skygger etter oss.

På radioen forteller de at Taylor Swift kommer fra Wyomissing, Pennsylvania. Det sier meg ikke så mye for jeg vet ingenting om Wyomissing bortsett fra at Taylor Swift kommer derfra og at det ligger i Pennsylvania. Jeg tenker at Wyomissing kanskje ligner på plassen hvor jeg bor. En liten skole, bondegårder og noen spredte hus rundt nærbutikken som om noen mistet husene ut av handlevogna. De sier at hun nå bor i Nashville og jeg slutter å tenke på Wyomissing. Skriver egg og tannkrem på handlelisten.

4 responses to “Kjøkkensang

  1. Anneli 17. april 2009, kl. 21:34

    Jeg kjenner deg ikke, men du har en herlig måte å skrive på!
    Jeg følger med videre 🙂

    ca.strømsnes:
    det var hyggelig å høre;) ha en finfin søndag!

  2. Tante Grønn 19. april 2009, kl. 16:22

    Jeg kan fortelle deg at grønne støvler er heller ikke så verst. Med grønne støvler har jeg kommet meg langt og gjort mye. Og jeg tar gjerne på meg de grønne støvlene og går inn her på vinterverket – her liker jeg meg!

    ca.strømsnes:
    grønne støvler er gull! har et par fra Ilse Jacobsen som ofte tar meg med på tur, men det er alltid bedre med det man ikke har…. eller? 😉

  3. Pingback: Helikopterforeldre i regnværstopp « Vinterverket

  4. Pingback: Hjelp til selvhjelp « Vinterverket

Legg igjen en kommentar

