Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Landlige farer

“Du er faen ikke vel bevart”, sier hun etter at hun har sett bildene fra Huset ved Sjøen, Hun mener at jeg bor midt ute i intet, noe som stemmer ganske bra, og lurer på om jeg ikke er redd. Kjekt svarer jeg at jeg ikke er redd, men når jeg tenker meg om så er jeg noen ganger ganske så redd. Det er rart det der. Beskyttet av Urbanias trafikklys og larm følte jeg meg alltid trygg. Det var støyende forutsigbart og folksomt. Jeg var aldri redd.

Ute I Intet, som hun så fint kaller det, slukkes gatelysene til midnatt og da er det mørkt. Noen steder der gatelysene ikke når frem er det alltid mørkt. Det er på slike steder jeg kjører med et hånd på rattet, og med hjertet i den andre, redd for å gå tom for bensin en sen kuldekveld. Jeg er redd for å måtte gå alene på den mørke veien. Tenk om elgen eller gaupa skulle komme? Så jeg sørger for alltid å ha mye bensin på bilen, en ekstra spade i bagasjerommet, lue og votter i hanskerommet og nok strøm på mobiltelefonen slik at jeg kan ringe onkel J om uhellet skulle være ute. Jeg er redd for mørke veier uten lys og naboer i sikte. Jeg er også redd for elg, gaupe og andre skumle dyr som lurer der ute bak trærne.

På toppen av Tusenmetersbakken ligger hytta til onkel J og tante E. Jeg kommer meg opp bakkene i den grønne lia, men jeg er stygt redd for at om jeg kommer meg helt opp så må jeg bli der til snøen smelter og fjellet daler. Nedoverbakker i opptråkkede løyper er skumle saker. Spesielt når man har en trekkhund som er overivrig i tjenesten og som for øvrig tok seg en aldri så liten avstikker for litt siden midt i løpetiden. Jeg er definitivt ikke klar for å havne utenfor løypa mens jeg blek, men fattet, venter på mulige valper. Jeg er redd for valper.

Jeg låser aldri døren når jeg går ut, vinduet står ofte åpent og bilen forblir ulåst for det er sånn vi gjør det slik at den lokale Sheriffen kan bedrive tiden med å lese tegneserier mens vi andre oppfører oss slik vi skal og det gjør vi.

Under Urbanias trygge vinger er det lett å gå på stilett. Med farer som lurer bak hvert gatehjørne tripper man stødig av gårde på trygge hæler med regel nummer 1, “Legg ikke ut på langtur uten trening” , i dyre vesker og vissheten om at man er godt trent. Ute I Intet er det ofte best å grave seg ned i tide når det stormer som verst og man har skiene godt plantet over nakken der de ikke hører hjemme. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Fysisk fostring er helseskadelig og det er ingen skam å snu før man brekker armer og ben.

I sommer var jeg redd for å gå under vinduene til naboen, men det er jeg ikke nå lengre for hun har sluttet å kaste ting ut av dem og er visst ferdig med den ekstreme oppussingen som pågikk der nede. Det faller ofte ting fra himmelen her ute og sist i rekken var et fat med 1000 liter diesel. Så man kan si at jeg er redd for å få ting i hodet og vurderer å skaffe meg hjelm sånn i tilfelle denne trenden fortsetter å utvikle seg.

Vi kan ake midt på veien og selv om vi har fem vintre i løpet av en vinter så er sommeren det meste fantastiske man kan oppleve her Ute I Intet.

Men bortsett fra mørke veier, elg, gaupe og andre skumle dyr, ski og snø, villmark, nedoverbakker, valper, ting som detter ned fra himmelen og å forbli singel på landet til evig tid så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg ikke er redd.

One response to “Landlige farer

  1. Frau L 1. april 2009, kl. 08:36

    fiint skrevet!
    og du nevner ikke skumle menn, finnes de ikke der?. jeg kan være langt ute i intent, men er jeg fremdeles redd for folk.

    ca.strømsnes:
    der fins ingen skumle menn her. de få som bor her er snille, pen i tøyet og lett å holde ren;)

Legg igjen en kommentar

