Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Fra jul til sol

Jeg åpner glasset og spiser følelsene mine med teskje slik at jeg kan få dem tilbake.

Jeg er lei av vinter og mørketid når jeg demonstrativt legger alle vinterklærne i esker som jeg setter i gangen og trer på meg en grønn sommerkjole som gjør at jeg ser yngre ut enn jeg egentlig er selv om jeg er så gammel at jeg har mindre tid å kaste bort enn det jeg hadde før. Før da man ikke gikk med grønne sommerkjoler midt på vinteren og da tiden var så endeløs at man kunne drøvtygge den. Om noen år vil jeg begynne å si ting som “man er så ung som man føler seg” og da vil jeg være utenfor redning. Jeg bekymrer meg over at gamle folk oftere blir syke om vinteren og bestemmer meg for å pakke ut vinterklærne. Best å være på den sikre siden.

Det er åtte dager til sola kommer og etter flere måneder i dvale begynner ting å se lysere ut. Rommet uten utsikt har begynt å utvide seg, det er plass til et lite vindu som lar seg åpne på lyse dager og jeg bestemmer meg for å aldri lukke det. De sier at jeg burde finne meg en kjæreste. Det er kanskje noe i det, men jeg vet bare ikke hvor man finner slike. Kjærester. Mistenker at det fins et hemmelig sted der folk finner kjærester og at jeg et sted på veien mistet kartet. Så jeg fordriver tiden med å lese bøker, se film og forbedre stillheten. Jeg leser bøker om snømenn, og synes at de er skumlere enn klovner, mens jeg venter på sola. Den grønne sommerkjolen henger klar i skapet når jeg lager lister over ting jeg skal gjøre. Å eksistere er ikke nok så nå skal jeg sørge for at båten får årer slik at jeg til slutt kommer trygt i land. Kanskje til sommeren?

I mellomtiden lager vi fest. Det er annhver fredag når vi bestemmer at vin er bedre enn kino og når naboen ikke mottar sin vanlige fredagsmelding der hun vet hva som står uten å ha lest den. Etter timer med kaoskontroll, ekstrem oppussing av hus, kropp og sjel kommer de til taktene av Gotan Project. Vi drikker opp restene av jul og feirer at sola snart skal komme når vi skåler, ler, deler sladder og hemmeligheter til vi sovner på sofa til musikken som dør ut.

Vi går fra jul til sol i januar med ny og ubrukt luft.

3 responses to “Fra jul til sol

  1. åshild 12. januar 2009, kl. 22:51

    😉

    ca.strømsnes:
    bare 5 daga igjen;)

  2. obstfield 14. april 2009, kl. 08:55

    God vår til deg! 🙂

    ca.strømsnes:
    god vår til deg også:)

  3. Pingback: Vinterverket | Sagt om…

Legg igjen en kommentar

