Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Blåmandag

…..vi åpner luke nummer 1 og får influensa i gave…..

Det finnes 3 ulike typer influensavirus, A, B og C, som er plassert i hver sitt genus. I hvert genus er det kun en art, som også heter influensa A, B og C. Imidlertid finnes det mange varianter av hver art og disse er referert til som en virusstamme.

Jeg mener bestemt at det finnes flere varianter enn dette når jeg for fjerde (eller er det femte?) gang ligger og hutrer under dyna med snørr, feber og hoven hals. Jeg vil banne, men klarer ikke si noe så jeg drikker litt grønn-te  og snufser, snørrer, griner og snufser litt mer. Den nordlandske vinteren har forbarmet seg over meg og premiert meg med århundrets influensasesong.

Influensa C-virus finnes utelukkende hos mennesker og er assosiert med en mild sykdom, og utgjør ikke noe stort helseproblem. Influensa B virus finnes også hovedsakelig hos mennesker, selv et og annet utbrudd hos andre arter er kjent. Influensa B kan forårsake kraftig sykdom hos mennesker og er sammen med influensa A-viruset, de virusenene som kommer hver vinter.

Jeg leser kjerringråd på internett, da jeg etter forrige runde har sluppet opp for både bøker og filmer, og finner ut at timian skal være bra. ”I middelalderen brukte munkene timian som legemiddel mot forkjølelse og luftveisinfeksjoner. Timian er et godt slimløsende middel, slimet blir mer tyntflytende. Ved hoste og mye slim i luftveiene er det viktig å ha et stort væskeinntak som gjør slimet ytterligere tyntflytende. Drikk derfor rikelig med varm te med timian hvis du har mye slim og hoste”, sier internettet. Etter to runder med timian er jeg fortsatt like forkjølet og nå er jeg kvalm i tillegg. Kryper til køys med en kopp Influensa-Te. Influensa-Te består av ingefærskiver som er kokt i vann. Blir litt døsig og tannen jeg hadde vondt i verker litt mindre. Influensa-Te er nok bedre mot tannpine enn mot influensa, tenker jeg mens jeg surfer nett-tv for å finne noe spennende å se på. Sove klarer jeg ikke. Nesen er tett som en fiskestim og det verker i muskler jeg ikke trodde jeg hadde.

Lege vil jeg ikke gå til etter fjorårets første møte med Dr.Nord-Norge. Å være syk er fortsatt visvas, spesielt for den som ikke evner å bli frisk. Internettet sier at influensa kan vare fra desember til mars. Mistenker at de faktisk mener i strekk og det deprimerer meg. Sliten, lei og rød i øynene konstanterer jeg at det eneste nett-tv har å by på er repriser av Oððasat.

Jeg trekker dyna over hodet, sovner av introen til nytt fra Sameland og drømmer om lukten av sol, jordbær og Majorstukrysset.

Legg igjen en kommentar

