Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Frosne dager

Man vet at man bor på landet når det nærmeste man kommer noe som kan ligne på en cafè er kaffe og  vafler på Åpen Dag hos NAV og når man våkner av traktordur klokken halv syv på en helt ordinær onsdag sånn midt i november.

Nærbutikken stenger om ti minutter når jeg med sikkerhet kan konstantere at jeg er innesnødd. Er det ikke typisk at vinteren skulle komme snikende med store snøkjærringer når depresjonen på Visa-kortet omsider har tatt slutt. Strømmen har allerede falt ut fire ganger, mobiltelefonen er død, internettet har takket for seg og kjøleskapet er tomt.  Den som oppfant våt snø burde brennes på en stake på torgplassen.

Clouds so swift, rain won’t lift
Gate won’t close, railings froze…..

Med gradestokken på minussiden og superundertøy som eneste selskap kryper jeg under dyna. Trekker den godt over hodet. Drømmer om alt som var så mye bedre før da sola varmet og man ikke måtte kle på seg alt man hadde for å kunne bevege seg utenfor døra. Ber om at sola ikke skal glemme oss helt, lukker øynene og bestemmer meg for å sove til februar.

Klokken er litt på åtte når det fortsatt er november og mørkt ute. Snøkjærringene danser under gatelysene, en våt snute hviler på kinnet mitt og i stua er det kaldt. Sammen går vi ut for å hente ved. Med en lyserød tunge forsøker hun å fange snøfnugg. Springer etter dem og leker en lek bare hun kan reglene til når hun feirer seieren med å rulle rundt av glede i byttet sitt. Gradestokken fortsetter å krype nedover.

Knitringen i peisen transformerer det hvite og kalde til en lun farge som omfavner oss og gjør oss varme. Hun hviler på ullpleddet som hviler på meg med en god bok og en stor kopp varm sjokolade. Vinduene er dekket med det hvite og lyser opp som krystaller i lyset fra gatelysene. De glitrer når vinden lager rot i rekkene og bytter om på plassene. Jeg smiler. Vinter er ikke så ille likevel, tenker jeg før jeg sovner i varmen.

Get your mind off wintertime, you ain’t goin’ nowhere
Whoo-ee! Ride me high, tomorrow’s the day…..


Vinterverket

foto: Vinterverket

Legg igjen en kommentar

