Vinterverket

Såpeboblejente & Lykkemamma på 68º nord

Vi står han av – en oppsummering

Å bo i nord er dessverre ikke som å konstant være med i ”Honningsvågrevyen” eller ”Vett og Uvett”. Folk går rett og slett ikke rundt og bare er morsomme, snakker om sex og banner hele tiden. Jeg er litt skuffet.

Nordlendinger er visst heller ikke så tøffe som jeg trodde. ”Vi skal elske i sneen hvis du tør”, synger Hoel med sin inn-og utrøyka whiskeystemme. Vel, det er ikke helt sant. I løpet av et år kan jeg med hånda på hjertet si at jeg har aldri sett noen elske i sneen. Nå skal de sies at det har vært en dårlig vinter, men likevel…

Vind og nordavind er to sider av samme sak og solkrem selges for halv pris i juli. Samer er ikke så skumle som man skulle tro, leserinnlegg i lokalavisen er dagens høydepunkt og kaffe er hovedingrediensen i et velbalansert kosthold. Man er ikke rødmusset i ansiket på grunn av at man har gått på fylla flere dager i strekk eller stått med hodet i fryseboksen, men fordi det er urimelig kaldt. Sommeren varer visst fra 12. til 14.juli.

”Koffer har du ikkje bart?” er en setning jeg ikke har hørt siden reklamen gikk på tv. Hvorfor sier ikke folk det? De sa det jo på reklamen. Jeg er forvirret… Men på den andre siden har jeg oppdaget at de fleste høres ut som om de synger «Fløy en liten blåhval gjennom vindu» når de snakker og det er sjarmerende selv om adressen ikke er Rorbua eller Raillkattlia og garderoben inneholder dobbelt så mye vinterklær som sommerklær. Kollektivtransporten er usedvanlig pålitelig og jeg vet alltid hva jeg skal forholde meg til. Det går ikke buss og slik er det med den saken. Enkelt og greit. Men hvem trenger buss når man har det man trenger der man er? Gode naboer, kaffe og en dunk med hjemmelagd vin på badet.

Jeg har lært at alt kan fikses med en fiskebollboks og litt hersjestreng, heimkok med kakao er Baileys og ingen ser rart på deg, eller i verste fall: ringer Sheriffen, når du kaster møbler ut soveromsvinduet. Jeg har også lært at å sitte på taket og drikke øl er sosialt akseptabelt, når du tror du ser en bjørn så er det bare en diger oter og at Nokia is not always connecting people grunnet dårlig dekning.

Nordlendinger er mer enn en vill stamme som driver med fiske og hor. Nordland er bygd og by, fiske og jordbruk, øyer, utkant, smeltedigel, kulturmiks; rett og slett mangfold med en forkjærlighet på grensen til allsang.

2 responses to “Vi står han av – en oppsummering

  1. Alter Ego 30. september 2008, kl. 23:27

    Som utflytta nordlenning (dvs soerlenning i forhold til der jeg antar du befinner deg) kan jeg ikke annet enn aa elske bloggen din. Dette innlegget, og flere andre, har brakt meg til taarer og latter og humring og hjemlengsel. Spesielt hjemlengsel, kanskje. Du har en ny venn – helt klart 🙂

    ca.strømsnes:
    det var hyggelig å høre. god helg:)!!

  2. Grethe 13. januar 2009, kl. 16:30

    Hei igjen
    Jeg føler jeg fant en skatt på Sonitus i ettermiddag. Nå har jeg vært på bloggen din ei god stund og kost meg skikkelig. Klikket meg litt fram og tilbake, humret og ledd. Du skriver veldig bra jente. Jeg er imponert over evnene din til å beskrive og fortelle.slik at jeg vil lese mer, og jeg lager masse bilder inne i hodet mitt. Er det ok at jeg lager en lenke til deg på min blogg?. Nå skal jeg avgårde på et møte, men jeg kommer igjen, for her var det morsomt å være. Takk for flott skriving og fine bilder.
    Hilsen Grethe

    ca.strømsnes:
    Heisann Grethe! Tusen takk for utrolig hyggelig tilbakemelding!
    Du må gjerne lenke da det alltid er kjekt med trivelige gjester;)

Legg igjen en kommentar

